Jednoduše by se realizace dala popsat jako 400 m dlouhá žlutá lávka, která propojuje dopravně velmi vytížené a původně neprůstupné území pro pěší. Foto: Ossip van Duivenbode
Architektura / rekreační objekty

Co vidět v Rotterdamu? Stará železnice se probouzí k novému životu. Vlaky tu už nejezdí, ale dá se tu procházet i jíst

Chystáte se do Holandska? Redaktorka Viktorie Majoberová vás provede po zrušené železnici v Rotterdamu. Proměnila se v místo plné zážitků a architektury. Přinášíme další článek z volné série Tip na architrip.

Viktorie Majoberová , 15. 7. 2024

Rotterdam, historicky významný přístav, je dnes známý pro svou moderní architekturu. Během druhé světové války bylo město masivně bombardováno a poničeno, což vedlo k jeho rozsáhlé obnově v 20. století. Dnes je to studentské město, kde zvonky kol cinkají, a ve vzduchu je cítit uvolněná atmosféra a otevřenost etnicky rozmanité společnosti. Vyrážíte tam na pár dní na výlet? Tady je pár tipů, co vidět a navštívit. Všechny se nachází kolem někdejší železniční trati Hofbogen.

Hofbogen, aneb jak se nevyužívaná železnice stala znovu součástí města

Hofbogen je bývalá železniční viaduktová trasa, která sloužila jako část Hofpleinlijn, první elektrifikované železniční tratě v Nizozemsku. Trať byla otevřena v roce 1908 a spojovala Rotterdam s Haagem. Najdete ji jen kousek od hlavního nádraží Rotterdam Centraal.

Po uzavření trati pro osobní dopravu v roce 2010 byla viaduktová struktura zachována a začala se transformovat na multifunkční „objekt“. Po celé její délce vznikají různé projekty: veřejná prostranství, park, obchody i studia. Díky nim se transformuje z opuštěné železnice na pestré území. Je to hezká ukázka toho, jak se „mrtvá“ část města pomalu stává opět jeho součástí. 

Luchtsingel Hofbogen: Žlutá lávka pro pěší

Začneme projektem Luchtsingel, což v doslovném překladu znamená "kanál ve vzduchu“. Jednoduše by se realizace dala popsat jako 400 m dlouhá žlutá lávka, která propojuje dopravně velmi vytížené a původně neprůstupné území pro pěší. Lávka prochází skrze administrativní budovu, přes rychloproudé silnice a železnici. Propojuje celé území od nádraží Rotterdam Centraal po historickou čtvrť Laurenskwartier. 

Foto: Jednoduše by se realizace dala popsat jako 400 m dlouhá žlutá lávka, která propojuje dopravně velmi vytížené a původně neprůstupné území pro pěší.

Dle autorů je to první projekt, který se zabývá veřejnou infrastrukturou a je financovaný z veřejné sbírky. Počáteční finanční prostředky totiž pocházely z crowdfundingové kampaně. Za každých darovaných 25 € si mohli podporovatelé zakoupit jednu dřevěnou lať, na kterou se nechalo vyrýt jejich jméno. Tyto latě se následně použily jako konstrukční prvek při výstavbě, a dnes lemují celé zábradlí mostu. Kampaň podpořilo více než 8000 lidí a na dokončení projektu architekti následně získali finanční prostředky od městské rady.

Luchtpark Hofbogen: Komunitní zahrada místo stanice

Žlutá lávka Luchtsingel ústí na střechu bývalé vlakové stanice. Do vagónu zde nenasednete, ale zato si tu můžete vypěstovat zeleninu. V současnosti totiž zastávka funguje jako zelená komunitní zahrada pro veřejnost. Nebo také jako malý park na střeše. 

Foto: Žlutá lávka Luchtsingel ústí na střechu bývalé vlakové stanice. Do vagónu zde nenasednete, ale zato si tu můžete vypěstovat zeleninu.

Hofbogenpark: Z viaduktu 2km dlouhý park

Z bývalé stanice, nově komunitní zahrady Luchtpark, dále pokračuje viadukt, který se klikatí hustě osídleným centrem. Z této železniční dráhy vznikne v nadcházejících letech nový park Hofbogenpark. Projekt je hotový. Myšlenkou tohoto mostu pro pěší je vytvořit dvoukilometrovou zelenou promenádu městem propojující stále více zahuštěné centrum města s okolní krajinou. Projekt na dva kilometry dlouhý a pouhých šest metrů široký vznášející se park vypracovali architekti ze studia De Urbanisten a o krajinářskou architekturu parku se postarali architekti ze studia DS Landschapsarchitecten.

Foto: Vizualizace Bergweg. Z bývalé stanice, nově komunitní zahrady Luchtpark, dále pokračuje viadukt, který se klikatí hustě osídleným centrem. Z této železniční dráhy vznikne v nadcházejících letech nový park Hofbogenpark.

Bergweg Hofbogen: Na střeše park, v oblouku obchody, studia a kavárny

Zatímco park na střeše se teprve plánuje, mezi oblouky již funguje „tržnice“. Viadukt neožije jen ve vyvýšené části, ale také při zemi. Původně prázdný prostor mezi oblouky postupně vyplnily malé obchody, studia, kavárny a kanceláře. Je to rychlý a efektivní způsob, jak oživit opuštěnou lokalitu. Můžete si tu vypít výberovou kávu, sníst koláč z pekárny, jít na jógu, nebo vybrat keramický obklad v showroomu. Zastavte se tu na něco dobrého.

Bergweg: Z vlakové stanice tržnice

Jídlo, pití, smích, hlasy hovořících lidí a posezení na vlakové dráze s výhledem na město. Tak to vypadá na vlakové zastávce Bergweg. Ta byla transformována na malou tržnici. V celém objektu jsou zachovány původní cedule, směrovky, hodiny a vlakové jízdní řády. Místo jízdenky na vlak si tu koupíte gastro zážitek. Rotterdamské restaurace a bary tady mají malé prodejní pulty, kde vám připraví čerstvé jídlo nebo nalijí skleničku vína. 

Foto: Jídlo, pití, smích, hlasy hovořících lidí a posezení na vlakové dráze s výhledem na město. Tak to vypadá na vlakové zastávce Bergweg.

Noordsingel: Z vězení luxusní bydlení

Jen kousek od viaduktu Hofbogen se nachází bývalá věznice Noordsingel. Atelier Quadrat a WDJ Architects přeměnili vězeňský komplex na místo, kterému se přezdívá „Zahrada severu“. Původně uzavřený vězeňský areál zpřístupnili veřejnosti prostřednictvím nových bran a průchodů přes masivní ohradní zeď. Ve vězeňských budovách se bydlí.

Vězení Noordsingel bylo postaveno v roce 1872 a je jedním z nejstarších vězeňských komplexů v Nizozemsku. Areál zahrnuje několik budov a má charakteristické urbanistické řešení s centrální věží, z níž se rozbíhá křídla věznice, což umožňovalo efektivní dohled nad vězni. V roce 2012 bylo vězení Noordsingel v rámci reformy vězeňského systému v Nizozemsku uzavřeno. Poté byl komplex prodán a začala jeho revitalizace.

Foto: Jen kousek od viaduktu Hofbogen se nachází bývalá věznice Noordsingel. Atelier Quadrat a WDJ Architects přeměnili vězeňský komplex na místo, kterému se přezdívá „Zahrada severu“.

Vězeňské budovy byly původně navrženy pro určité funkce, jejich vzhled a typologie se tedy liší.  Architekti sice zachovali výraz objektů, ale v interiéru vznikla bohatá paleta typů a velikostí bytů. Všechny domy areálu však mají jeden nový společný charakteristický prvek - pro každý byt byl vytvořen jeden velký okenní otvor v hlavním obytném podlaží; původně velmi uzavřené fasády propouští světlo a poskytují výhled. Okenní rámy jsou provedeny z hliníku a v tmavých barvách, aby kontrastovaly s historickými bílými okny.

Manhattan v Rotterdamu z dálky

Až vás unaví procházka, nákupy i ochutnávání, a budete si chtít od Hofbogenu a městského ruchu kolem odpočinout, máme tu ještě jeden tip. Vyražte k rotterdamským jezerům. Za přibližně 20 minut jízdy na kole se ocitnete u rašelinového jezera Kralingse. V severní části jezera najdete drobné dřevěné lávky a struktury, které zpřístupňují vodní hladinu i podmáčený břeh. Dřevěné struktury nabízí výhled na rotterdamské panorama. Nejhezčí je to v podvečer nebo v noci.

Foto: Rašelinové jezero Kralingse je jen kus od centra. V severní části jezera najdete drobné dřevěné lávky a struktury, které nabízí výhledy na panorama města. Nejhezčí je to v podvečer.

Navštivte také:

  • Nieuwe Instituut: Centrum architektury města Rotterdam. Stojí kus od hlavního nádraží v Museumpark. Najdete tu galerii, malé knihkupectví, studovnu, přednáškový sál a také moc hezkou kavárnu.

  • Depot Boijmans Van Beuningen: Hned vedle Nieuwe Instituutu stojí ikonická a známá stavba od studia MVRDV, na jejíž fasádě se odráží panorama města. Uvnitř najdete umělecký sklad muzea Boijmans Van Beuningen v Rotterdamu. Jde o první veřejně přístupný umělecký sklad na světě. 

  • Rijnhaven Floating Park: První dokončená realizace v rychle se rozvíjející části Rotterdamu. Zdejší úmysly jsou transformovat náplavku na souvislou nábřežní krajinu. Plovoucí park napojený na severní a jižní nábřeží v budoucnu doplní nový 22akrový park na zaplněném pozemku na východě, všechny propojené pěšími a cyklistickými pruhy. 

  • Areál továrny Provimi: Bývalá továrna, která ožila kulturou.

  • Delfshaven: Malebná čtvrť s přístavem, která bývala samostatnou obcí. Moc hezké místo, kam vyrazit bez navigace, a kde se zkrátka ztrácet v uličkách.

  • Země: Nizozemsko
  • Město: Rotterdam

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři