ARCHITEKTURA V DOBĚ HLEDÁNÍ OSOBNOSTÍ | 1.dílRecenze a úvaha nad jedním nikoli pouze aktuálním tématem
Brzy po roce 1989 se ukázalo jak je v nastupující generaci architektů silná potřeba oddělit se od minulosti. Snad jen mezi historiky - politiky v zájmu udržení duševního zdraví raději vynecháme - probíhaly podobné diskuse bouřlivěji. V takovéto tendenci - oddělit se od minulosti, nalézt k ní vlastní klíč - je jak něco velice přirozeného a nutného, jde totiž o nezbytnost vytvořit si vlastní přístup k minulosti a tím si otevřít sobě vlastní generační perspektivu, tak je současně v této potřebě potencionálně vždy i něco nebezpečného, anarchistického.
Oldřich Ševčík , 6. 9. 2004
pokračování seriálu >>ARCHITEKTURA V DOBĚ HLEDÁNÍ OSOBNOSTÍ | 2.dílRecenze a úvaha nad jedním nikoli pouze aktuálním tématemJestliže navíc doceníme fakt, že po dlouhá desítiletí předcházející devadesátým létům bylo naplnění této potřeby sebeuvědomění celým generacím v důsledku známých skutečností ztíženo až upřeno, tak se ani nemůžeme divit výrokům typu - že žádná architektura v plném smyslu slova u nás- a zejména po šedesátých letech - nemohla existovat a že se konec konců musíme i ve vztahu k tzv. zlatým šedesátým létům zbavit iluzí, provést demystifikaci i tohoto desítiletí. Potřeba oddělit se- což znamená mimo jiné - vyhodnotit úspěchy i prohry, selhání, redefinovat úkoly české architektury - to je přirozená generační aspirace. To mladí dělali vždy. A kdo jiný by měl přímo existenciálně pociťovat, že „historický a intelektuální odpad představuje ještě vážnější problém než průmyslový odpad“( J.Baudrillard )? Kdo jiný? Touto potřebou a aspirací se ovšem otevírá velké, ba propastné téma (což platí dvojnásob pro země, které se do nekonečna potýkají se svými dějinami-tedy pro České země): téma kontinuity a diskontinuity v architektuře. Ostatně není důvod si myslet, že to postihlo právě jen nás (spíše jde o míru intenzity, naléhavosti tohoto tématu), vždyť „historie byla patrně vždycky nelineární a otevřená vůči podivným zvratům“ (J. Le Goff). Takže možná právě pro radikálnost takových závěrů, kterými byla minulost odsuzována, souběžně vyrůstal neméně důležitý zájem na perspektivě, který by byl opřený o nezpochybnitelné jistoty. Zkrátka: nastal čas hledání osobností. To se přece zdá být vždy v takové situaci to nejsnazší a nejpůsobivější, nejpřesvědčivější řešení-snad i proto, že teoretikům je vlastní sklon, který může jiné bytostně odpuzovat, totiž nahrazovaní jednoduchých řešení složitějšími. Toto naznačené téma se prosazovalo v architektuře s větší razancí než v jiných oborech (s výjimkou již zmíněné historiografie) a to rovněž proto, že v architektuře se vyjadřuje, petrifikuje názor, že se v ní, ať vědomě či nevědomě, artikulují hodnoty. V architektuře jde vždy zajisté i o statiku, ale teď máme -pomůžeme si metaforou- na mysli statiku a dynamiku hodnotových orientací příslušné společnosti. Pro obor historie je třeba prostudovat prameny, napsat studii a dát po té k dispozici teoretickou reprodukci minulosti v knižní podobě. Ale architektura se zdá být již sama o sobě velice výmluvným svědectvím doby, máme ji před očima, architektura již jen tím, že se nám podává vizuálně, tak účinně vypovídá o velikosti i malosti doby, vypovídá i o architektech samých, dokonce o pevnosti a křehkosti povah, charakterů, vypovídá o velikosti i marasmu těch, co společnost tak či onak vedou. Vyjadřovat se k architektuře se dokáže snad každý – a má to dobré i špatné důvody i důsledky. Nicméně co se zdá být na první pohled přístupné a snadno čitelné se už při druhém pohledu ukáže jako nesmírně složité (na příklad: jsou omyly a selhání osobností a jsou omyly - řečeno s M. Heideggerem, které dělají dějiny - viz moderna v architektuře; jak se mění hodnotový horizont doby, tak jsou tytéž stavby odlišně přijímány atd.). Poznamenejme, že předchozí generace architektů měly objektivně ztíženou možnost generační sebereflexe, dobová československá odborná periodika padesátých až osmdesátých letech plně neodráží (a už vůbec ne přímo) rozsah toho s čím se museli vyrovnávat, reflektovat. A mnohé z dobových dokumentů vzala do nenávratna voda-a to doslova (viz povodně v roce 2002 ). S o to větším respektem můžeme číst exaktní, působivé formulace architektů Bočana, Hubáčka, Masáka, Machoninové a dalších. Ostatně sborník vzpomínek a reflexí našich předních architektů věnovaných právě šedesátým létům ( připravovaný na fakultě architektury ČVUT v Praze, ústav teorie a dějin architektury) nabídne doslova jedinečné, krásné i dramatické texty. A dodávám – svým způsobem velkoryse koncipované texty – charizma architektů spjatých se šedesátými léty z nich promlouvá dodnes! Architekti od počátku devadesátých let nemusí čekat po desítiletí, diskuze mohou a probíhají bezprostředně, zmíněné potřebě generační sebereflexe průběžně vychází vstříc řada publikací a článků, které mapují minulost i bezprostřední přítomnost architektury. Tato knižní a časopisecká produkce tvoří conditio sine qua non/podmínku/ k tomu, abychom mohli vést vskutku produktivní dialog o minulosti i přítomnosti architektury, abychom rychleji rozpoznávali její úspěchy a prohry, omyly a selhání neopakovali a nešíříli. A bylo by skutečně tristní, kdybychom měli zjišťovat, že do nitra architekta v padesátých až osmdesátých letech zahnaný a uzavřený dialog byl často intenzivnější než dnes v časopisech probíhající výměny názorů. K významným publikacím, které vycházejí vstříc výše zmíněnému „času hledání osobností“ nepochybně náleží i tituly vydávané postupně v řadě katalogů Galerie Jaroslava Fragnera. Po katalogu věnovanému tvorbě naší přední architektky Aleny Šrámkové zde vychází v záhlaví této recenze uvedená publikace „Ladislav Lábus“.pokračování seriálu >>ARCHITEKTURA V DOBĚ HLEDÁNÍ OSOBNOSTÍ | 2.dílRecenze a úvaha nad jedním nikoli pouze aktuálním tématemArchitekt Ladislav Lábusvydala Galerie Jaroslava Fragnera a Dan Merta v souvislosti se stejnojmennou výstavouPraha 2004, 160 stran, ISBN 80-239-2530-Xzdůraznění pasáží podtržením> redakcepsáno pro slovenský časopis ARCH