Antarktická polární observatoř
„V extrémních podmínkách jedině modulárně a maximálně efektivně.“ Takto by se dal jednou větou charakterizovat projekt polární výzkumné stanice, jež je výsledkem spolupráce tří německých ateliérů.
Kristýna Šilhánová , 11. 9. 2013
Tým složený z Bof Architekten (Hamburg), IMS Ingenieurgesellschaft (Hamburg) a m+p Consulting (Brunswick), se v prosinci 2006 stal vítězem otevřené soutěže na výstavbu nové indické polární stanice v Antarktidě. Soutěž byla vypsána Národním centrem pro výzkum Antarktidy a Oceánu (NCAOR). Samotné plánování bylo zahájeno na jaře roku 2009.
Projekt vznikal především v Hamburku, koordinační setkání s klientem se uskutečňovala každé dva měsíce v indickém Goa. Během zimy 2010/2011 byla vybudována nezbytná infrastruktura, včetně heliportu, potrubí a nádrží kerosenu. Vlastní konstrukce polární stanice byla smontována během zimních měsíců 2011/2012.
Objekt stanice je situován na poloostrově Larsmann Hills, která se nachází v severovýchodní části Antarktidy. Extrémní klimatické podmínky a omezené možnosti dopravy vyžadují specifické architektonické řešení, které odolá místním extrémním podmínkám. Klíčovými znaky projektu jsou: REDUNDANCE, UDRŽITELNOST A MOBILITA.
Vzhledem k omezené dostupnosti regionu a k ujednání Smlouvy o Antarktidě, musí stanice být zcela soběstačná a vyrobená způsobem, umožňujícím kompletní demontáž. Z tohoto důvodu je objekt vybaven autonomními zdroji energie, vytápěním i chlazením. Disponuje též vlastní úpravnou pitné vody. Kombinovaná jednotka pro výrobu tepla a elektřiny zajišťuje zásobování energií. Zbytkové teplo, vznikající při její výrobě, je více než dostačující pro ohřev celé stanice. Kogenerační jednotka a všechny ostatní prvky s obytným účelem jsou koncipovány tak, aby je, v případě závady, bylo možno použít k opravě. Náhradní prvky jsou tak neustále k dispozici.
Objekt je složen ze 134 standardních přepravních kontejnerů, které nejenže definují jednotlivé prostory, ale také tvoří konstrukční systém. Vysoké mobilita a flexibilita kontejnerů umožnila optimalizaci dopravy jednotlivých komponent, což přispělo k výraznému zkrácení doby montáže. Funkce budovy jsou jasně definované a organizované. Celkem 24 jednolůžkových a dvoulůžkových pokojů se nachází ve druhém patře, stejně jako kuchyně s jídelnou, knihovna, fitness centrum a ostatní obytné prostory. V prvním podlaží se nachází laboratoře a úložné prostory, technické zázemí, kogenerační jednotky a také garáž s dílnou. Na třetí úrovni je umístěn systém klimatizace a terasa, kterou lze použít pro různé vědecké experimenty.
Vzhledem k extrémním podmínkám v Antarktidě, jako jsou nízké teploty a silný vítr, byly kontejnery obloženy izolací. Forma fasády byla testována v aerodynamickém kanálu a následně optimalizována pro tento účel. Primárním cílem bylo minimalizovat vznik závějí kolem budovy a eliminovat tak nebezpečí nasněžení dovnitř objektu.
Koncové části stanice jsou velkoryse prosklené a nabízí panoramatický výhled na moře a ledovce. Interiér stavby je dostatečně prosvětlen, převážujícím materiálem je dřevo.
V letních měsící stanice pojme přibližně 47 výzkumných pracovníků a vědců, v zimě pak kolem 24 osob.
Budova byla prefabrikována v Duisburgu v létě roku 2011. Následně byly jednotlivé prvky transportovány po ose Antverpy - Kapské Město - Antarktida. Výstavba se uskutečnila během krátkého antarktické léta (listopad 2011 - březen 2012). Stanice má hrubou podlažní plochu cca 2.500 m² a byla dokončena v únoru 2013.
Více k tématu
- Ateliér: bof architekten
- Stavebník: National Centre for Antarctic and Ocean Research
- Realizace: 2013
- Užitná plocha: 2 500.00m2