Přestavěný remorkér k bydlení
Původně to byl tlačný remorkér ze sedmdesátých let, jeden z flotily lodí, které před sebou tlačily nákladní vany s uhlím pro Chvaletice. Dokud se chvaletická elektrárna zásobovala z řeky, plula po Labi pravidelně tato flotila soulodí s nákladem až 1000 tun uhlí. Začátkem 90. let tuto činnost převzaly České dráhy, lodě zůstaly bez práce a zbyly z nich rezavějící vraky, což byla škoda. Architekti ale našli řešení...
Hana Vargová , 18. 7. 2011
Více k tématu
Osmnáct remorkérů získala společnost České přístavy a nastala otázka, jak je využít. Jedním z nápadů bylo přestavět lodě na obytné hausboaty - Riverbully. V současné době je dostavěný prototyp, první Riverbull, kotvící v holešovickém přístavu. „Stavěli jsme jej s využitím designu Miro Pisteka, který působí v Německu v Bayreuthu a je autorem GolfYacht Prague – jachty stojící pod Libeňským mostem“, říká ing. Jindřich Vodička, náměstek Českých přístavů, který stál u zrodu i průběhu celé realizace.
Plavba na Riverbullu
„Chtěli jsme, aby k řízení remorkéru stačilo osvědčení pro řízení malého plavidla, ale vzhledem k velikosti lodě to není možné. Státní plavební správa vyžaduje určitou lodnickou kvalifikaci. Aby mohlo plavidlo vyplout, musí mít na palubě kapitána a jednoho lodníka. Bude třeba mít kapitánské zkoušky. Pokud by dotyčný majitel nesplňoval podmínky, České přístavy mají mezi zaměstnanci řadu lidí s tímto osvědčením, pro přejezd lodě můžeme tuto posádku tedy kdykoli poskytnout. Až loď doupravíme, aby splnila požadavky registru, bude moct doplout do Děčína. V případě přestavby dalších remorkérů už bychom vycházeli ze zkušeností z první lodě, takže už by od začátku splňovaly veškeré požadavky pro plavbu a osvědčení,“ vysvětluje ing. Vodička.
Bydlení na lodi
Loď dlouhá 13,7 m a široká 8,7 m nabízí téměř 103 m² obytné plochy. V podpalubí se nachází velká ložnice, dětský pokoj a pokoj pro hosty, koupelna s vanou, sprchou a samostatná toaleta. Na hlavní palubě krásný obývací pokoj s kuchyní, v přední části s velkým francouzským oknem. Po obou stranách lodi jsou podélná oblouková okna, která přecházejí do zadní části a prosvětlují celý interiér. Absenci zahrádky budoucím majitelům vynahradí nádherná sluneční paluba umístěná na střeše Riverbullu. Obytný prostor je koncipovaný jako nízkoenergetický dům na vodě s řízeným větráním rekuperační jednotkou, který vyniká izolačními hodnotami. Během studených zimních dnů sedíte v pohodlí obývacího pokoje a koukáte na zamrzlou řeku. Ačkoliv jste na lodi, je výška stropu všech místností 2,35 m. Pokud budete s lodí cestovat, můžete se v přístavech napojit na vodu, elektriku i kanalizaci (loď má vlastní kanalizaci) a internet.
Kolik stojí Riverbull?
Cena tohoto vodního sídla se pohybuje okolo 20 miliónů korun. České přístavy mají dle slov ing. Vodičky několik zájemců o stavbu dalších Riverbullů. Tento první zatím slouží jako předváděcí. Ale pokud se najde kupec, půjde i on do světa, respektive na řeku. Vybavení první lodě odpovídá standardu střední třídy. V sanitární části je položena dlažba a v pokojích koberce. Na hlavní a venkovní palubě jsou velice kvalitní podlahy, umělý teak, Tek-Dek, dovezený z Anglie. Jde o krásný a kvalitní materiál, nenáročný na údržbu a schopný odolávat i náročným podmínkám v exteriéru. „Ze své dřívější praxe lodního důstojníka vím, že skutečné teakové dřevo na lodní palubě se kalfatrovalo. Do speciální černé hmoty z vazelíny, tuku a grafitu, se namočil provázek a ten se zatloukal do mezer mezi dřevěnými laťkami. Tak se zajišťovala vodotěsnost. Čas od času se tato výplň musela vyměnit nebo opravit,“ říká ing. 14 podlahy a interiér květen–červen 2011 Vodička. U Tek-Dek tato údržba odpadá. Lamely se skládají k sobě a mezi ně se lepí černé proužky. V obývacím pokoji je položeno PVC od firmy Armstrong, imitace šedomodrého rustikálního dřeva v lamelách. Jako podklad byly použity zdvojené podlahy Rigidit E25.
Pokračování na další straně.
Konstrukce a materiály
Možná si položíte otázku, jak se dosáhlo zvýšení stropu v podpalubí, když tlačný remorkér bylo plavidlo určené pro tlačné čluny? Obšívka lodi se po obvodu rozřízla, vložil nový přídavný ocelový pás a celá paluba se zvedla o 800 mm. Tím se získal dostatečný prostor pro výšku místností v podpalubí. Dále bylo nutno vyřešit i mnoho dalších specifických vlastností – např. těžiště lodi, její stabilitu, elektrorozvody, ochranu a renovaci trupu lodi, použité materiály, které na rozdíl od klasické stavby musely vykazovat další vlastnosti. Dynamické zatížení, spoje musejí být pružné a přitom dostatečně pevné, trvanlivé, odolné proti vyšší vlhkosti, zachovávat si svoje vlastnosti i při přechodu z místa ponoru. Při řešení těchto technických záležitostí se využívaly dlouholeté zkušenosti a osvědčené materiály od firmy SIKA CZ s.r.o. , bylo využito i zkušeností firmy zabývající se individuální výrobou obytných staveb z ocelových modulů, které tvořily základ celé stavby.
Koncepci vývoje prototypu řídila společnost Regor s.r.o. v čele s panem Daliborem Píšou, stavební část remorkéru realizovala firma MS Holding Příbram a.s. zastoupená ing. Miloslavem Vondráškem. Jejím úkolem bylo navrhnout co nejúspornější řešení z hlediska prostupu tepla a vzdušné vlhkosti.
Pro tmelení sádrovláknitých desek použitých jako podklad pro vnější fasádní prvky se používal elastický polyuretanový tmel SikaFlex 11 FC+. Vtlačil se mezi napenetrované spáry a těsnil vnější obvod lodi proti vzdušné vlhkosti a povětrnostním vlivům. Tento tmel umožnil provést ochranný nátěr desek tak, že tyto spáry splynuly v jednolitou plochu. Byl použit i při tmelení styku rigidurových desek na vnitřních stěnách, a to zejména vzhledem k jeho vynikajícím vlastnostem – pevnost, pružnost. Navíc dovoluje na tyto plochy provést nátěr, strukturální omítku apod.
Konstrukce obytné nástavby vyžadovala řešení i dalších technických detailů. Vzhledem k povolené tloušťce stěny bylo třeba ošetřit ocelové výztuhy a zamezit tzv. tepelnému mostu. Použil se extrudovaný polystyren s nižší hodnotou lambda. Kotvení k těmto prvkům bylo po konzultaci s firmou Sika, panem D. Chrpou, navrženo bitumenovými stěrkami Sika Igolflex 101. Tuto stěrku lze použít jako vodotěsnou izolaci, čehož bylo využito při pokládce podlahových desek ve styku s betonovým podkladem.
Dokončení na další straně.
Při realizaci této zakázky byly využívány i další produkty od firmy Sika CZ s.r.o. . Např. se velmi osvědčilo polyuretanové lepidlo pro lepení dřevěných podlahových prvků k různým podkladům pomocí materiálu SikaBond T52 FC, další pružná vodotěsná izolace a lepidlo SikaBond T8.Tyto materiály se použily i při konstrukci sluneční paluby a vzhledem ke svým vlastnostem i pro těsnění přestupových míst mezi podlahou a ocelovým tubusem vnitřního schodiště. Zde se osvědčila i víceúčelová bitumenová těsnící páska Sika MultiSeal a Sika SealTape-S. Pro tmelení sanitární techniky, a nejen jí, byly použity silikony neutrální Sikasil C a acetátový Sanisil, které jsou určeny na neporézní povrchy, těsnění dutin proti prostupu hluku, tepla, chladu apod., polyuretanové rozpínavé pěny Sika Boom a samozřejmostí bylo i použití sady čistících prostředků značky Sika. Protože se tyto výrobky u prototypu remorkéru velmi osvědčily, uvažuje firma MS Holding Příbram a.s, pokud bude oslovena s přestavbou dalších lodí, o použití i dalších výrobků od firmy Sika CZ s.r.o. Nabízí se např. využití vodotěsného systému bobtnajícího při styku s vodou Sika Swell apod.
O kvalitě použitých materiálů svědčí i fakt, že původní termín spuštění lodi byl plánován na březen 2009. Ale vzhledem k různým podmínkám došlo ke zdržení a plavidlo bylo spuštěno na vodu o několik měsíců později. Tyto materiály musely odolat povětrnostním vlivům – prudké deště, střídající se se slunečním žárem letních dnů, mráz v zimních měsících, námraza apod. I přesto obstály na výbornou, a to až do konečné fáze, kdy byly zakryty vnějšími prvky, sluneční palubou apod. Dle slov zástupců firmy MS Holding Příbram a.s.: „Co Sika CZ s.r.o. ve svých propagačních a technických listech propaguje, je minimum toho, co tyto materiály umí.“
Hana Vargová Odborná spolupráce Kpt. ing. Jindřich Vodička, Ing. Miloslav Vondrášek Foto Regor s.r.o.
Technické parametry
název popis
Délka 13,66 m
Šířka 8,67 m
Ponor 1,48 m
Světlá výška podjezdu 3,45 m
Výtlak 85 t
Motor 2 x Honda 200 hP
Rychlost 18 km/h
Spotřeba 18 l/h
Nádrž na pitnou vodu 1,8 m3
Odpadní voda, fekální nádrž 2 x 5,5 m3
Obytná plocha 102,6 m2
Výška místností 2,35 m
Venkovní paluby 111 m2
Napájecí zdroj Honda 11,3 kVA
Generátor Benzin Honda Baterie 24 V / 2 x 70 Ah
Topení 9,2 kW - topné fólie
Teplá voda
100 l - elektrický bojler