Architektura /

ANTITUNEL | řídící stanoviště u tunelu Horelica

Při projektování tunelů dopravních staveb je vždy zapotřebí zbudovat technické zázemí, (strojovnu) a řídící stanoviště, odkud je možné sledovat dopravu. Kvalitativní a tedy i prostorové nároky pro tyto obslužné technologie v posledních letech v EU výrazně vzrostly, což odůvodňuje stavbu samostatné budovy.

EARCH.CZ , 27. 12. 2004

Zdůvodnění stavby a její umístění – názor architektaTyto objekty se umisťují zpravidla v bezprostřední blízkosti tunelu, jde však o samostatné objekty, které mohou mít vlastní výraz.Protože budova technického zázemí není tak přísně omezena technickými požadavky jako samotná komunikace a tunel, poskytuje architektovi větší volnost k vyjádření.Strojovna obsahuje systémy na dodávku elektrické energie v nouzových situacích - je zde zabudován diesel agregát na výrobu elektřiny a UPS baterie. Dále obsahuje trafostanici, čerpací stanici na požární vodu z přilehlých nádrží a řídící stanoviště s monitorovacím systémem zajišťujícím 24-hodinový dohled. Personál musí mít denní místnost, kuchyňku a WC. Potřebné klima v budově a bezproblémový chod strojů je třeba zajišťovat vzduchotechnikou.Úlohou bylo zpracovat architektonické ztvárnění řídicího pracoviště a technického zázemí tunelu. Tunel Horelica je obousměrný dálniční tunel o délce 600 m a je součástí obchvatu města Čadca. je vystavěn jako první fáze projektu. Ve druhé fázi bude dostavěna druhá tunelová roura a strojovna s řídícím stanovištěm se ocitne mezi těmito tunely.V první i druhé fázi bude brán maximální zřetel na navrácení okolního terénu do původního stavu, to znamená, že obslužný objekt bude částečně překryt zeminou současně se zasypáváním obou částí hloubených tunelů. Bylo tedy zapotřebí navrhnout budovu tak, aby byla schopna odolávat zemním tlakům.Také záleželo na dálkových pohledech z města, kde bylo zapotřebí zklidnit dramatický zásah do svahu kopce vytvořený železobetonovým jištěním proti sesuvům.Zpočátku jsem se držel půdorysných a prostorových proporcí již rozpracovaného návrhu velínu. Jednalo se o budovu zhruba obdélníkového půdorysu o dvou podlažích s plochou střechou poskytující nezbytný prostor pro veškerou technologii tunelu Horelica.Vytvořil jsem sérii návrhů a variací z nichž byla nakonec vybrána varianta budovy s klenutým železobetonovým zastřešením. Na výstavbu tunelu Horelica byly využity posuvné bednící formy, které vytvářely 10m hotového ostění za den. Touto technologií jsem se inspiroval při navrhování obslužné budovy a proto má objekt válcový tvar. Výhodou je odolnost vůči tlaku zeminy a povětrnostním podmínkám. Velín se nachází v prostoru Čadčanského portálu mezi budovanou tunelovou rourou a uvažovanou únikovou chodbou SO 206-12, která je umístěná v místě budoucí druhé tunelové roury. Přístup k objektu zajišťuje komunikace vedoucí pod budovaným mostem SO103 Přístupová cesta k portálu „Čadca“. Jde o dvojposchoďový železobetonový objekt zastřešený obloukovou střechou s plechovou krytinou. Vstup do objektu je v přízemí dveřmi umístěnými v prosklené stěně, do 2.NP se dostaneme pomocí vnitřního schodiště. V 1.NP objektu budou umístěné technologie pro tunel, v 2.NP bude operátorské pracoviště a zázemí.Průčelí budovy je šikmo říznutý oblouk v kontrastu s řezem tunelového portálu. Tento tvar je zvolený z praktických důvodů, aby vytvořil optimální kvalitu osvětlení v řídící místnosti velínu a nedocházelo k nežádoucím odleskům slunečního svitu od monitorů v řídící místnosti. Popis funkčního a technického řešení Nosný systém je navržen stěnový podélný se středními sloupy. 2.NP je překlenuté železobetonovým obloukem. Konstrukce střechy je navržena jako jednoplášťová s tepelnou izolací. Jako základové konstrukce jsou navrženy železobetonové pásy a patky. Volba obvodových konstrukcí ze železobetonu vycházela z požadavku dostatečné únosnosti konstrukce v případe budoucího zasypání objektu.Kromě čelní časti budovy budou stěny objektu částečně zasypané. Po realizaci druhé tunelové roury bude objekt zasypaný cca z poloviny půdorysné plochy (kromě čelní části).V 1. nadzemním poschodí se nachází vstupní prostor, rozvodny se dvěma trafostanicemi, baterie UPS, místnost čerpací stanice vbudované technologie pro čerpání vody z přilehlé požární nádrže, místnost pro umístění diesel agregátu a sklad. V druhém nadzemním poschodí je umístěné operátorské pracoviště a přilehlá denní místnost, prostor slaboproudé rozvodny a prostorová rezerva (v případe zásahu štáb řízení). V bezprostřední blízkosti objektu se nachází dva akumulační vodojemy pro požární a kontaminovanou vodu a žumpa.V prostoru železobetonových základových konstrukcí jsou umístěné propojovací kabelové kanály pro technologie zakryté železobetonovou deskou, nebo pochozím plechem. Do každé samostatné části kabelových prostorů je umožněný přístup přes odnímatelný poklop, stupadly. Od objektu jsou kabely vedené kabelovodem do vnější kabelové šachty RŠ1, přímo do tunelové roury (propojení v staničení km 2,671) a z tunelu směrem k budoucí únikové štole (206-12).Zpevněné plochy okolo objektu jsou navrhnuty ze zámkové dlažby a jsou součástí objektu SO 103 – Přístupová cesta k portálu „Čadca“. Zasypání zadní hloubené části tunelu a zadní části objektu je řešené v SO 206-02 Západní portál Čadca.Bezpečnostní nátěry v tunelu Horelica jsou provedeny v zelených odstínech. Tato barva je normami charakterizovaná jako barva bezpečí. Hlavním smyslem nátěrů je usnadnit orientaci v tunelu zejména v krizových situacích, kdy napomáhají k rychlejšímu rozhodování a vyhledání bezpečí.Průběžný pruh se skládá ze dvou odstínů zelené otěruvzdorné barvy a je doplněn prostředním proužkem fotoluminiscenčního nátěru. Při výpadku elektřiny je tento nátěr I nadále viditelný. Průběžně je takto opatřena i hrana chodníku. V místech SOS skříně se bezpečnostní zelený pás zužuje do tvaru šipky.V prostoru únikové průchodky se průběžný pás plynule rozšiřuje a přebíhá přes celé klenutí do protějšího vodorovného pruhu. I zde jsou tyto barvy doplněny fotoluminiscenčním nátěrem na ose příčných pruhů a pak jako lemování vstupu do průchodky. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJEstavbaNázev stavby: Cesta I/11 Čadca – obchvat města, část Bukov - HorelicaObjekt: 206-04 Obslužný objektKatastrální území: ČadcaObec: ČadcaOkres: ČadcaKraj: Žilinskýinvestor stavbySlovenská správa cest – Investorský útvarAdresa: Kragujevská 11, 010 01 ŽilinaNadřízený orgán: Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací SRzhotovitel projektové dokumentace Architekt objektu:Tomáš Korbtomaskorb@seznam.czČs. Armády 30, Praha 6, 160 00tel: 732 589 362Hlavní projektant :Název: Dopravoprojekt a.s. Bratislava, středisko 25, ZvolenAdresa: M.R. Štefánika 4724, 960 01 ZvolenHIP: Ing. Ivan GábryšProjektant objektu:Název: Pragoprojekt, a.s. PrahaAdresa: K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4ZOP: Ing. Pavel Menger, Ing. Jiří Svoboda

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři